Navrhování vizitek: co patří na vizitku?
Vizitky jsou v obchodním světe stále jedním z nejdůležitějších nástrojů komunikace. Aby ale vizitka plnila svoji funkci, je třeba jednak uvést patřičné údaje a jednak zvolit správný způsob jak je sdělit. Následující text představí několik základních pravidel ohledně obsahu vizitek, která Vám pomohou při navrhování vlastní vizitky.
Základními údaji, které se tradičně na vizitkách uvádějí je jednak název společnosti a jméno osoby, která dotyčné vizitky rozdává, tedy jinými slovy zastupuje firmu. Pokud Vám to formát vizitky umožňuje, je dobré uvést i pozici, kterou dotyčný či dotyčná ve firmě zastává. Jméno osoby je ale naprosto zásadní. Ačkoli se v poslední době hlavně ve velkých společnostech rozmohl trend na vizitky jména osob neuvádět, což umožňuje používat jednu visitku universálně všemi zaměstnanci, doporučujeme vizitku personalisovat a jméno zástupce uvádět. Pokud totiž na vizitce jméno není uvedeno, osoba, a s ní tak i firma, kterou zastupuje, může působit nedůvěryhodným dojmem. Dalším důvodem, proč personalisovat vizitky je, že uvedení jména pracovníka zásadně usnadňuje osobě, která obdržela vizitku, kontaktovat dotyčnou firmu. Z praktického hlediska je jednodušší volat nebo psát email někomu, kdo má jméno, než se snažit kontaktovat “někoho”, tedy osobu o které vlastně ani nevíte, jak se jmenuje.
Dalšími nezbytnými údaji, které na vizitce nikdy nesmí chybět, jsou samozřejmě údaje kontaktní. Ačkoli by se mohlo na první pohled zdát, že poštovní adresa už není „in“ a mohli byste se domnívat, že poštu už stejně nikdo nepoužívá a většina komunikace se odehrává elektronicky, opak je pravdou. Ale i v případě, že budeme souhlasit s tvrzením, že většina obchodní komunikace probíhá elektronicky, důvod, proč poštovní adresu na vizitce uvádět je stejným jako důvod, který jsme zmínili výše u uvádění jména konkrétního pracovníka. Firma, která tak zvaně jakoby „nemá“ adresu není věrohodná. Uvádějte proto na vizitkách svoji celou poštovní adresu.
Možnost navázání kontaktu elektronicky je v dnešní době naprostou samozřejmostí. Rozhodně proto nesmí na vizitce chybět emailová adresa. Zde jen zmíním, že emailová adresa ve tvaru Evikbubulinka@seznam.cz nepůsobí příliš profesionálním dojmem a proto si raději vytvořte email, který bude vypadat například Eva.bublinova@jmenofirmy.cz. Vedle emailu je dnes také samozřejmostí, že společnosti či živnostníci mají webové stránky, kde jsou uvedené další nezbytné informace (jako například ceník, popis jednotlivých produktů, otvírací doba atd.), a tak uvedení adresy webových stránek na vizitce více než doporučujeme. Jelikož se ale možnosti internetové komunikace radikálně rozrostly během posledních let, měli byste zvážit, zda by nebylo vhodné na Vaší vizitku uvádět například kontakt na Skype nebo sociální sítě. Na druhou stranu ale doporučujeme v tomto případě postupovat opatrně. Není totiž třeba zaplavit osobu, která si odnese Vaši vizitku, nespočtem možností, jelikož to by v důsledku mohlo mít spíše negativní účinek a to zvláště v případě, kdy profesně tyto média aktivně nevyužíváte a kontakty jsou tak prakticky nefunkční.
Ačkoli tedy většina obchodní komunikace se odehrává pomocí emailů, nutnost uvádět telefonický kontakt zřejmě nemusíme zdůrazňovat. Možnost kontaktu telefonem je zásadní hlavně pro osoby, které chtějí obchodní a jiné záležitosti vyřešit okamžitě, a to jsme v podstatě nakonec všichni. U emailu není jistota, že Vám dotyčný odpoví do hodiny, nebo během stejného dne. Pokud ale zvednete telefon a zavoláte, nejen že se můžete zeptat na informace, které potřebujete, ale rovnou si například i objednat zboží, jinými slovy během několika minut vyřídit celou záležitost, která by Vám emailem zabrala třeba i několik týdnů. Pokud máte možnost uvést jak pevnou linku tak pracovní mobilní telefon, využijte ji. Opět platí, že ačkoli pevná linka není už v součastnosti tolik využívaná, stále je ale znakem firmy, která má fyzické zázemí a nexistuje pouze virtuálně. Problematickým momentem může být otázka, jak postupovat v případě, kdy osoba, kterou vizitka representuje nemá pracovní mobil. Zda je vhnodné situaci řešit uvedením soukromého mobilního čísla není odpověď která by platila universálně. Řešení se liší případ od případu a v potaz musíte brát jednak postavení dotyčného pracovníka ve firmě, míru jeho či její odpovědnosti, a konkrétní pracovní povinnosti, dále i velikost firmy a povahu jejího zaměření.
Nakonec ještě dodejme, že je zcela zásadní uvádět údaje, které jsou aktuální. Snad nejhorším projevem amaterismu je, když Vám zástupce firmy, nebo dokonce její majitel, předává vizitku s komentářem, že uvedené předčíslí pevné linky je zastaralé a už neplatí. Dávejte si také pozor na pravopis a překelpy. Ačkoli by se na první pohled mohlo zdát, že na tak malém prostoru a několika slovech není možné udělat pravopisnou chybu, opak je pravdou.
Využíváme První CZ reklamní systém pro podnikatele a investory CzechNet.org.